donderdag 25 september 2014

Weer weer voor dekens

Het is herfst, en gisteren was het voor het eerst echt lekker KOUD. Joepie! Altijd leuk om een legitieme reden te hebben om onder een dekentje te zitten. Nou, eerlijk gezegd zat ik onder mijn ruana! Hij is af, maar ligt even op bed. Moe van het harde warmhoudwerk, denk ik.

Nee hoor, de ruana ligt te drogen, want in bad geweest met Eucalan.

Sneak peek…


Het is dus weer weer voor dekens; om onder te kruipen, maar ook om te maken. De komende dagen laat ik af en toe wat dekeninspiratie voorbij komen, maar vandaag begin ik met de deken der dekens - nee, niet dé deken van de CAL – maar de ouderwetse Granny Square.


Deze deken is gemaakt door Kristen van het blog Cozy Things. Dit plaatje staat al jaren in mijn mapje ‘favorieten’. De kleuren zijn prachtig, en hoewel de kleuren heel fris zijn, ziet het er, wat mij betreft, uit als een winterdeken.

Zelf heb ik er ook eentje in de maak:


Het leuke van granny square dekens is dat je al je restjes erin kwijt kunt, maar dan ook echt ál je restjes. Kijk maar eens goed naar de foto hieronder:


Zelfs al red je het niet om een rondje af te maken: maakt niet uit. Gewoon midden in het rondje van kleur veranderen, kan ook, en het valt niet eens op!


Nóg een voordeel van granny squares, je kunt hem zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt. Ik gebruik Annell Malmedy (voor bijna al mijn dekens, trouwens). Da’s 100% superwash wol – dus dat kan ik de wasmachine. Ik gebruik ook restjes Rowan Felted Tweed erdoor, voor een vintage look (tenminste, dat hoop ik). Maar je kunt ook kiezen voor Annell Rapido (acryl), of Annell Miami (katoen/acryl). Kortom, keus zat!


Eén tip, mochten je handen inmiddels jeuken en je meteen aan de slag willen: stop de draadjes in terwijl je werkt, anders ben je op het eind weken bezig om de deken af te werken!

2 opmerkingen:

  1. Tja, als ik dit weer zie denk ik ook weer aan mijn granny's... Ze liggen al heel lang in winterslaap... Misschien moet ik ze ook maar eens gaan verwerken tot iets wat een deken gaat worden....
    Maar ja, ik heb nog zo veel onaffe dingen die nog ooit eens iets moeten worden.... Alhoewel ik er nog geen last van heb en ze dus gewoon nog lekker in winterslaap laat....

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha! Ik heb nog 2 gevonden Annemarie!! Trouwens wel heeeele korte draadjes heb je als je zelfs in het hart van een granny niet genoeg hebt :-)! Maar het is zoals je schrijft; je moet hard zoeken om het te zien en bovendien ik vind het eigenlijk leuker zo. Jouw eigen geheimpjes zitten er in :-)).
    Mooie kleuren heb je weer gebruikt en naar je ruana ben ik nu wel heel benieuwd. Wanneer ga je hem showen??
    Lieve groet, Nelleke.

    BeantwoordenVerwijderen