donderdag 28 mei 2015

Anti-Cal deel 1

Hoera en joepie! Vandaag beginnen we met de eerste twee granny squares van onze enige echte eigen Anti-Cal. Tenminste, ík begin met het opschrijven van wat kleurtjes die je in een bepaalde volgorde kunt haken tot een kleurige fleurige, vintage-geinspireerde bedsjaal als je daar zin in hebt.

Zoals vorige week al vermeld, bestaat iedere granny square uit 6 toeren: toer 1 + 2 bestaan altijd uit dezelfde kleur, en toer 6 is altijd flessengroen.

Ik maak de blokken met Annell Malmedy, met haaknaald 4. Als je heel los haakt, kun je ook haaknaald 3,5 nemen.

Dit zijn de blokken van deze week:

Blok 1:
roze – roze – turkoois – cerise – oker – flessengroen 


Blok 2:
cerise – cerise – bruinroze – olijf – wijn – flessengroen 

Het is misschien ook handig als ik meteen even laat zien/vertel hoe ik mijn granny squares maak. Degenen die het al weten of niet geïnteresseerd zijn in mijn techniek kunnen misschien even iets voor zichzelf gaan doen.

Toer 1:
4 lossen, met een halve vaste in de vierde losse de ring sluiten

4 lossen; maak vervolgens in de ring: *3 stokjes, 2 lossen* [3 x], 2 stokjes, sluit de toer met een halve vaste om de beginketting van 4 lossen

Toer 2:
4 lossen; 3 stokjes in dezelfde hoek, 1 losse;
in de volgende hoek: 3 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes, 1 losse [3 x]
in de laatste hoek maak je twee stokjes (de beginketting vormt het laatste stokje van de toer) en een halve vaste om de beginketting van 4 lossen om de toer te sluiten

Toer 3:
4 lossen; 3 stokjes in dezelfde hoek, 1 losse
3 stokjes in de volgende ruimte van de vorige toer, 1 losse
3 stokjes in de volgende hoek, 2 lossen, 3 stokjes in dezelfde hoek, 1 losse, etc.

Je kunt ook – als je dat mooier vindt, toer 3, 4, 5 en 6 beginnen met een zogenaamd staand stokje. Heel duidelijke foto’s daarvan vind je hier (ik had zelf ook foto’s gemaakt, maar ik lijd aan bibberitis, dus daar heb je niks aan)

Natuurlijk kun je de blokken meteen aan elkaar zetten als je wilt. Je kunt er ook mee wachten tot alles klaar is, zodat je zelf je volgorde kunt bepalen.


Veel plezier ermee, en tot volgende week! 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen